onsdag 1 juli 2015

Mingel och myller under solen i Almedalen

Första gången i Almedalen, bästa gången i Almedalen! Så brukar det gå till, ju mindre man vet desto intensivare blir inlärningen. Det känns bra att, på två dagar, ha lärt sig "det mesta" (så känns det! ) om Almedalen. Hur man tar sig till och från Gotland, hur man hittar i seminariedjungeln, hur man anmäler sig till mingel och minglar, vilken dresskod som gäller, hur man kan äta och dricka sig mätt hela veckan utan att betala en krona (det går om man satsar på det, glassen undantagen!), hur samtalen, lobbying, intervjuer och debatter blandas med vetenskapliga föreläsningar och mediabevakning. Miljoner kändisar är på plats, ministrar, journalister, VDar, skådespelare bland annat. Flera gånger avslöjades min långsamma hjärnan när jag började smila och vinka innan jag fattade att Lars Leijonborg egentligen INTE känner mig! 
 
Som politiker i Hässleholms KSAU hade vi fokus på Höghastighetståget och marknadsföring av Europaforum. I söndags tecknades en avsiktsförklaring enligt vilken Skåne föredrar en dragning av järnvägen genom Hässleholm-Lund-Malmö. Detta är en fantastiskt nyhet för Hässleholm. Vår kommunalråd Lena Wallenthein (S) är huvudpersonen i detta arbete och därför gör jag mer nytta om jag koncentrerar mig på andra frågor som hon kanske inte hinner med på samma sätt. Det är själva meningen med samarbetet.  
 
Det växande stöd som SD får i samhället oroar mig mycket! Jag deltog i intressanta seminarier om var racismen kommer ifrån och om hur etablering av flyktingar kan förbättras. Till min glada förvåning redovisade SKL en rapport som pekade på Hässleholm som ett gott exempel! Bra jobbat arbetsmarknadsenheten!!! "Rasismen gör grannar till fienden" sa forskaren Mattias Lundell. 
 
Jag har velat införa sociala investeringar i Hässleholm, det saknas dock kunskap och förståelse för hur det kan göras. Örebro presenterade sitt goda exempel men arbetet är fortfarande i ett utvecklingsstadie. Mitt möte med Fryshuset blev därför extra lovande och intressant. Jag tror att Hässleholm kan vinna mycket genom att motverka ungdomarnas utanförskap i samarbete med fryshuset! 
 
Ett riktigt "lobbyseminarium" fick jag också genomlida! Vattenfall samlade VDar inom energibranschen för att diskutera möjligheter och utmaningar med ett förnyelsebart energisystem. Fängslad i panelen var energiministern Baylan. Så enfaldigt att inte ens en efterföljande lunchmingel lockade mig att stanna! 
 
Mer om tankar och intressanta möten finns på min Twitter @ohmandolo

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar